Friss árfolyamok >>

Új dolgozók nélkül is csökkenthető a munkaerőhiány – itt van, hogyan

2018. június 18. 16:30:00
Egy év alatt erős ütemben nőtt a betöltetlen munkahelyek száma a versenyszférában, a megoldást azonban nem csak új emberek felvétele jelentheti: a belső tartalékok feltárásával harmadával is gyorsítható az ügyintézés, ami a túlóra csökkentésén túl a dolgozók leterheltségét is javítja. Az automatizálás ugyanis csak félmegoldás: az ügyfelek előbb-utóbb úgyis egy valódi emberrel akarnak majd beszélni.

A Központi Statisztikai Hivatal vizsgálata alapján a gazdasági növekedés több területen eredményezett munkaerőhiányt: 2017-ben átlagosan 23 százalékkal haladta meg a munkáltatók által betöltésre váróként jelentett álláshelyek száma az egy évvel korábbit, az utolsó negyedévben már 100-ból 2,4 álláshely volt üres.

A munkaerőhiányt a cégek a belső tartalékok feltárásával is enyhíthetik, ennek a cég dolgozóira nézve is sok pozitív hatása van: a túlóra csökkenés mellett a leterheltség is normalizálódik. Egy több száz fős szervezetnél, az egyenként kimutatott alig pár másodpercnyi holt idők, az ún. mikroveszteségek évente akár tízmillió forintos nagyságrendű megtakarítást jelentenek – derült ki a Motiment kutatásából.

A KSH adatai alapján 2017 utolsó negyedévében a versenyszférában levő 53,6 ezer üres álláshely – az üres álláshelyek 2,5 százaléka – 35,6 százalékkal több az előző év azonos időszakához képest. Habár a robotizáció és az automatizáció miatt elkerülhetetlen az átképzés hosszabb távon, a tapasztalatok alapján már rövid távon is segítség kell a probléma megoldásában.

Rengeteg feleslegesen elpazarolt idő

Hiába automatizált számos folyamat, egy ügyintézés során előbb-utóbb az ügyfél egy valódi emberrel akar majd beszélni vagy levelezni. AZ elkövetkezendő években tehát még elkerülhetetlen lesz az élő munkaerő, egy contact center szerepe például még mindig nagyon erős, emiatt szükséges fejleszteni.

Durván kitömik megrendelésekkel a magyar építőipart - de ki fog teljesíteni?

Ki vannak tömve megrendelésekkel a hazai építőipari cégek, a termelés növekedési üteme azonban csak nem akar fokozódni - a munkaerőhiány lehet a háttérben. További részletek >>>

Az OTP digitális értékesítési és fejlesztési igazgatóságának főosztályvezetője szerint meglepő volt a Motiment módszertannal feltárt, kimutatott mikroveszteségek mértéke, ami a feleslegesen elpazarolt időn felül rámutatott arra is, hogy mely munkafolyamatok ésszerűsítésével kell a legsürgősebben foglalkozni.

Pesti Kornélia kifejtette: a munkatársakat felkészítették a mérésre, mindenki megértette, hogy fontos, hogy hatékony munkafolyamatokkal tudjanak dolgozni, hiszen rengeteg pozitívum hozadéka van: a túlóra csökkenés mellett a leterheltség is normalizálódik a munkaerőhiány ellenére is, továbbá az ügyfélelégedettség is nő akár azáltal, hogy adott időn belül több telefonhívást tudnak lekezelni.

Betanított munkások, munkaerő-fejlesztése

Az OTP DÉFI (digitális értékesítési és fejlesztési igazgatóság) contact centerében csaknem 700 fő dolgozikcontact centerében csaknem 700 fő dolgozik, az ügyfelek bárminemű kontakt felvétele ide fut be: telefonos ügyfélkezelés, chat kezelési tevékenység stb. A fluktuáció 4-10 százalék között mozog, évszaktól, időszaktól eltérő, a munkaerőpiac helyzete pedig nem könnyíti meg a dolgot.

Alacsony fizetés, munkaerőhiány: kifakadtak a magyar közszolgák

A szakszervezetek szerint katasztrofális helyzetben van a közszolgálat. Tovább >>>

A tanácsadó cég üzletfejlesztési vezetője szerint a hatékonyságnövelés négy pilléren nyugszik, egyik az IT-infrastruktúra fejlesztése, a másik magának a munkafolyamatnak az átszervezése, harmadik az együttműködés kialakítása, legyen az számítógép és ember, ember és ember közötti, osztályok közötti kollaboráció. A negyedik pillér az emberek fejlesztése, költséghatékonysági szempontból ez utóbbi a legnehezebb feladat.

Ahogy arról korábban is írtunk, a legnagyobb hiány jelenleg a betanított munkások körében tapasztalható, itt akár 40-50 százalékot is elérhet a fluktuáció mértéke – derült ki a Staff House felméréséből. A vállalat felmérése szerint a segédmunkás és szakmunkás pozíciókra jellemző munkaerőhiány mértékét ugyanis sokszorosan meghaladja a betanított munkás pozíciókból hiányzó dolgozók aránya.

Bajban a kkv szektor

Ez azonban a teljes gyártói szektor termelékenységét veszélyezteti, már amennyiben a vállalatok nem tudják biztosítani a kellő számú dolgozót. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy pont a friss tudással rendelkező, fizikai terhelést jól bíró fiatal generáció hiányzik az ilyen tulajdonságokat kifejezetten megkövetelő szektorból. A főként a Z-generációba tartozó munkavállalók bevonzása és megtartása jelenleg az egyik legnagyobb kihívás a szakértők számára.

Mindeközben a K&H felmérése riasztó képet fest a hazai kkv szektorról is: a legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozások több mint 73.200 üres álláshelyről számoltak be tavaly év végén, szemben az egy évvel korábban mért 55.526-tal. A bank kkv bizalmi index kutatása szerint az előző negyedévhez képest ráadásul kismértékben, 34 százalékról 28 százalékra mérséklődött a munkaerő-felvételben gondolkodó cégek aránya, de az elmúlt 4 évre jellemző 20 százalékhoz képest ez még mindig kiemelkedőnek mondható. További részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

Nagy baj lesz a nyugdíjjal - mitől rettegnek a magyar munkavállalók?

Egy friss felmérés szerint a nyugdíjaskori megélhetési problémáktól félnek a legjobban a magyar munkavállalók, de sokak szerint már a nyugdíj előtt, a következő években is gondok lehetnek a megszokott életszínvonal fenntartásával. A magyar dolgozóknak csak 15 százaléka nem fél semmitől a munka világában. Részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

Legfrissebb


Friss árfolyamok >>

Powered by SaxoBank

Hírlevél feliratkozás