Friss árfolyamok >>

Mi lesz veled, Tesla? Intő jeleket mutat az árfolyam

2018. december 12. 06:06:06 – Eidenpenz József
A Tesla részvényeinek árfolyama szépen emelkedik a legutóbbi gyorsjelentés óta, ám az intézményi befektetők által vásárolt kötvények a mélyben maradtak, sőt esnek. Hogyan lehetséges, hogy ellenkező irányba mozog a kettő, és milyen problémákat okozhat ez a vállalat finanszírozásánál?

A Teslát minden egyes nap fél tucatnyi-tucatnyi elemző, újságíró, blogger temeti el vagy magasztalja az egekbe a sajtóban. Hívei szerint a technika forradalmi, előnye az elektromos autók terén szinte behozhatatlan, a versenytársak labdába sem rúghatnak. Ráadásul a hosszú távú nyereségesség is a küszöbön áll.

Kritikusai szerint viszont a sok tízmilliárd dolláros elektromosautó-beruházásokon dolgozó konkurensek pár év alatt lenyelik majd keresztbe. Vagy már jóval előbb bele fog rokkanni a folyamatos pénzégetésbe, a veszteségekbe.

A legutóbbi gyorsjelentése mindenesetre kifejezetten jól sikerült, és azóta, az utóbbi hetekben a részvények árfolyama szinte folyamatosan felfelé kúszik. Az erejüket jól jelzi, hogy olyan napokon is képesek magasabbra kapaszkodni, amikor az amerikai indexek nagyokat zuhannak. Nem járnak messze a történelmi maximumtól sem (ami 389,61 dollár), tegnap este is szép pluszban álltak, 371 dolláron.

Bóvliban vannak

A tőzsde tehát optimista a részvényekkel kapcsolatban, úgy tűnik, a cég hosszú távú megmaradására, nyereséges működésére, sikerére szavaz. De mi van a cég kötvényeivel? A társaság részben nagy értékű kötvénykibocsátásokkal finanszírozza magát, többek között egy 2025-ben lejáró, évi 5,3 százalékos fix kamatozású sorozattal.

(Forrás: Stockcharts.com)
A Tesla-részvények árfolyama (Forrás: Stockcharts.com)

Ezek bizony ma a “junk”, azaz bóvli kategóriába tartoznak, vagy ha szebben akarjuk mondani, a “magas hozamú” (high yield) kötvények csoportjába. Az árfolyamuk a tavaly augusztus 14-i, 1,8 milliárd dolláros kibocsátás 102,9 dolláros áráról, amihez 4,89 százalékos hozam tartozott, mostanra 87,5 dollárra esett a Finra adatai szerint.

8,1 százalékos hozam

Ehhez kalkulációnk szerint most 8,1 százalékos hozam tartozik, ami nem kevés a jelenlegi kamatviszonyok között. Ráadásul nagy a marzs, a vételi és eladási ajánlatok között 1-2 százalékos különbség van, ami egy sokmilliárdos amerikai nagyvállalat értékpapírjánál nem jellemző.A Tesla

(Forrás: Finra)
A 2025-ös lejáratú Tesla-kötvények árfolyama (Forrás: Finra)

Alacsony forgalomra, likviditásra utal, arra, hogy az árjegyző is magas kockázatúnak tartja, ezért magas árrést alkalmaz. Bár ehhez az is hozzájárulhat, hogy a papírt minősített intézményi befektetőknek értékesítették, akik hosszú távon tartják.

Kockázatok sora

Hogyan lehetséges, hogy míg a részvények ára emelkedik, a kötvények árfolyama esik? Ezek a kötvények március végén estek először igazán nagyot, a névérték 95 százalékáról 86-87 százalékára, miután a Moody’s B2-ről B3-ra rontotta a cég adósbesorolását, negatív kilátásokkal. Sőt a biztosítékokkal nem fedezett kötvényekét B2-ről Caa1-re vitte le.

Ezt a Teslára nehezedő “likviditási nyomással”, a negatív cash flow-val (vagyis a már említett veszteségtermeléssel), a Model 3 gyártási nehézségeivel és az esedékes nagy kötvénylejáratokkal indokolták. (Novemberben 230 millió dollár volt esedékes, márciusban újabb 920 millió jön.)

Újabb negatívumok

Ezek közül néhány tényező azóta javult, a Model 3 gyártása felfutott, a novemberi kötvénylejáratot kifizették. Ennek ellenére sem a Moody’s nem javított azóta a besoroláson, sem a piac a kötvények árazásán. Mindez azt jelezheti, hogy a kockázatok felhői nem múltak el a cég feje fölül.

Sőt, a Moody’s időnként újakat is talál, mint október 2-i kommentárjában a Tesla egyes vezetőinek távozását vagy Kínával kapcsolatos veszélyeket. De Elon Musk augusztusi megszólalását a cég tőzsdei kivezetéséről szintén negatívnak értékelték a hitelminősítés szempontjából.

Nagyok vagy kicsik veszik?

A kötvénykereskedők a rating-et kereskedik le, nem a vállalatot – állítják kötvénypiaci szakemberek. A Tesla-kötvények esése főleg azzal lehetett összefüggésben, hogy a “B”-ből a “C” csoportba került a papírok adósminősítése. Mások viszont attól tartanak, hogy az “okos pénz”, a kötvényező intézményi befektetők nem bíznak a Teslában, az inkább a részvényeket vásároló kisbefektetők viszont igen.

Az is hozzájárulhatott persze a Tesla-kötvények kálváriájához, ha nem is volt döntő, hogy az általános kamatszint is nőtt az USA-ban az utóbbi hónapokban. Valamint a kockázati étvágy is csökkent, óvatosabbak lettek a befektetők. Az iShares iBoxx High Yield Corporate Bond (HYG) nevű, magas kamatozású vállalati kötvényeket tartalmazó ETF (tőzsdei alap) árfolyama például 3-4 százalékkal esett szeptember vége óta.

Finanszírozni kell

A Tesla-kötvények helyzete nem csak teoretikus és nem csak a kötvénytulajdonosokra tartozik. Ha a jövőben is finanszírozásra lesz szüksége a Teslának, akkor fontos, hogy ezt milyen hozamok, kamatok mellett teheti meg. Egy olyan cég, amely ennyire rá van utalva az idegen tőkére, ennyire eladósodott, nem mindegy, hogy öt vagy netán tíz százalékos kamatot kell kifizessen.

Ha pedig újabb átváltoztatható kötvényeket bocsát ki, az a részvényesek vagyonát csökkentheti, hígíthatja fel.

(Ez a cikk semmiképpen sem jelent befektetési tanácsadást, és nem biztat semmilyen befektetési termék vagy más eszköz megvételére vagy eladására, csupán ismeretterjesztési célokat szolgál.)

Legfrissebb


Friss árfolyamok >>

Powered by SaxoBank

Hírlevél feliratkozás