Friss árfolyamok >>

Miért kell egy vállalkozásnak bankkártya?

2019. február 8. 13:20:00 – Gáspár András
Magyarországon jelenleg több mint 9 millió bankkártya van forgalomban, a kártyás vásárlások növekedése pedig töretlen. Berkes Tiborral, a Mastercard üzletfejlesztési és értékesítési vezetőjével beszélgettünk arról, mi a helyzet a vállalati bankkártyákkal - milyen plusz szolgáltatásokat nyújtanak ezek a plasztikok, és hogyan tudják segíteni a cégek hatékony működését.

Miért érheti meg egy kkv-nak vagy egy egyéni vállalkozónak hogy kártyával költsön készpénz vagy átutalás helyett? Hiszen a bankkártyának is vannak költségei.

Az üzleti bankszámlák, bankkártyák nagyon sokat tudnak javítani egy cég hatékonyságán – különösen a készpénzhasználathoz viszonyítva. A készpénz használata a legköltségesebb: ki kell venni a bankból, kezelni kell, szállítani kell – ez egy drága folyamat. Emellett, a kisvállalkozások esetében is egyre tipikusabb, hogy valamilyen terméket az interneten - akár külföldről - szereznek be, vagy egy üzleti utazáshoz szállást, repülőjegyet foglalnak. Ezeket a legegyszerűbben bankkártyával lehet megoldani. A vállalkozás méretétől függően az is fontos szempont lehet, hogy több kolléga is kártyához juthat: ha ők a vállalkozás számára fontos termékeket és szolgáltatásokat szereznek be így, az nagyon egyszerűvé és hatékonnyá teheti a kisvállalkozás életét.

Berkes Tibor, a Mastercard üzletfejlesztési és értékesítési vezetője. Fotó: Izsó Márton / Privátbankár.hu
Berkes Tibor, a Mastercard üzletfejlesztési és értékesítési vezetője.
Fotó: Izsó Márton / Privátbankár.hu

A vállalati, vállalkozói bankszámla sok esetben kötelező, de akinek nem kötelező, az is gyakran választja, hogy elkülönítse vállalkozói pénzügyeit a magánszámlájától. Üzleti bankkártyát viszont nem kötelező kiváltani – vannak arról adataik, hogy milyen arányban használnak kártyát a céges ügyfelek?

A Magyar Nemzeti Bank statisztikái szerint 2018 harmadik negyedévében az üzleti bankkártyák száma meghaladta a 600 ezret – ez a szektor nagyon dinamikusan fejlődik. A teljes hazai kártyapiacon 1,4 százalékos növekedést mértek az előző év azonos időszakához képest, az üzleti bankkártyáknál viszont 5,8 százalék fölötti ez a növekedés.  Egyre több vállalkozás látja tehát azt, hogy a bankkártya üzleti előnyt jelent számára.

A másik oldalról nézve nagyon sok jövedéki termék van ma már, amit kifejezetten elektronikus úton lehet kifizetni. Bár ez megoldható hagyományos átutalás segítségével is, sok esetben egy helyszíni vásárlásnál a bankkártya az igazán alkalmas eszköz az ilyen jellegű beszerzéseknél.

Nyilván egészen más jellegű pénzügyi szolgáltatásokra van szüksége egy nemzetközi nagyvállalatnak és egy katás kisvállalkozónak. A bankkártyáknál hogyan jelenik meg ez az eltérés a termékkínálatban?

A kártyákhoz a vállalkozások a bankjukon keresztül juthatnak hozzá, amelyek számos csomagot hoznak létre a cégek számára, teljes mértékben az igényeikhez igazítva. Míg egy kisvállalkozásnál az a fontos, hogy legyen egy olyan bankkártya, amivel vásárolni tudnak akár fiziaki, akár online környezetben illetve készpénzt tudjanak felvenni, a nagyobbaknál más szempontok is előkerülnek. Fontos lehet, hogy több kollégának is tudjanak kártyát biztosítani, ezek költéseit nyomon tudják követni, a közép- és felsővezetők pedig presztízs-szolgáltatásokat is igénybe tudjanak venni.

Ez lehet például utasbiztosítás, 24 órán belüli sürgősségi kártyapótlás, vagy akár az, hogy a bankkártya elvesztése esetén egy adott bankfiókban készpénzhez juthasson a kártyabirtokos.

A bankkártya technológiáját ugyan a Mastercard adja, de a kártya mögött álló bankszámla vagy hitelkártya-számla a bankok feltételei, kondíciói alapján működik – mit tud a Mastercard hozzátenni a szolgáltatáshoz, hogy vonzó legyen az ügyfeleknek?

Számos innovatív szolgáltatást fejlesztünk, amelyekkel a vállalkozásokat tudjuk segíteni. Az egyik ilyen a Mastercard Üzleti Concierge – ez tulajdonképpen egy saját személyi asszisztenst biztosít, akit felhívhat a vállalkozó, és a vállalkozással kapcsolatos ügyintézésben kérhet segítséget például szállás- és repülőjegyfoglalással vagy eseményszervezéssel kapcsolatban.

A másik ilyen szolgáltatásunk a Mastercard Premium kártyákkal elérhető Mastercard LoungeKey, ami lehetővé teszi, hogy több mint 1,000 reptéri váróban, lounge-ban helyet foglalhassanak a bankkártya-birtokosok, és kényelmesebben tölthessék el a reptéri várakozás idejét. Ez a szolgáltatás a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is elérhető.

Kifejezetten a vállalkozások számára kifejlesztett szolgáltatásunk a Mastercard Spend Alerts and Controls, aminek segítségével a vállalkozás tulajdonosa kontrollálni tudja, hogy az alkalmazottaknak adott kártyák hol, mikor és hogyan használhatók. Például lehetőségük van megadni, hogy egy adott kártya hétfőtől péntekig 9 és 17 óra között, Magyarországon, POS terminálon történő fizetésre legyen használható. Természetesen az is megadható, hogy milyen összegű költéseknél fizethet bankkártyával az alkalmazott – ez biztonságot teremt a vállalkozások számára.

Ide kapcsolódik a virtuális bankkártya-számok elérhetősége is: ezeket a céges bankkártyához lehet kapcsolni és online vásárlásokhoz használhatók. Ha a cégnek van külön beszerzési részlege vagy beszerzéssel foglalkozó delegált kollégája, ők ennek segítségével bonyolíthatják jól ellenőrizhető és áttekinthető módon az internetes beszerzéseket – de a szállás- vagy repülőjegy-foglaláshoz, autóbérlés ügyintézéséhez is használható.

Ezek a szolgáltatások bankfüggetlenek, azaz a Mastercard nyújtja őket?

A szolgáltatásokat a bankok nyújtják, de a Mastercard technológiáján alapulnak. Számos magyarországi bankkal dolgozunk együtt, így ezek a szolgáltatások hamarosan Magyarországon is teljeskörűen elérhetők lesznek.

Messze túl vagyunk már azon, hogy a bankkártyára csak fizetési eszközként tekintsünk – de tényleg olyan sokat tud javítani a hatékonyságon a használata?

Itt fontos megemlíteni a Smart Data nevű szolgáltatásunkat is, ami a Mastercard online menedzsment-döntéstámogató rendszere. Ez a vállalkozásoknak lehetőséget teremt arra, hogy a kártyás tranzakciókon részletes adatelemzést végezzenek el. Egy kisvállalkozásnál is nagyon egyszerűvé teszi annak megállapítását, hogy különböző beszerzéseknél mire mennyit költöttünk kártyával. Egy online felületen bejelentkezve riportok, grafikonok formájában érhetőek el az adatok. Láthatóvá válik, hogyan oszlottak meg a kártyás költések az egyes szolgáltatások között az adott időszakban vagy akár az egyes vezetői szintek, alkalmazottak között. Láthatjuk, mennyit költöttünk kártyáinkkal tankolásra, de akár azt is, hogy a céges kártyákkal melyik üzemanyagforgalmazónál költöttünk a legtöbbet.

Ez a felület abban is segít, hogy az alkalmazottak költségelszámolását egyszerűen és hatékonyan el lehessen végezni, akár különböző jóváhagyási szintekkel is.

A bankkártyának ma már egyre kevésbé szinonimája a sajtóban gyakran használt „plasztik” kifejezés – hódít a digitalizáció, a kártyák beköltöznek az okostelefonokba is. Milyen digitális innovációkat használhatnak a cégek?

A cégek számára ezen a területen ugyanazok a lehetőségek állnak rendelkezésre, mint a lakossági ügyfelek esetében – legyen szó akár a mobilfizetésről is. A technológia adott, a bankok jellemzően a céges ügyfeleknek is elérhetővé teszik a digitalizáció vívmányait.

A bankkártyákhoz kapcsolódó számos újdonságot Magyarországon vezettek be az elsők között, az érintőkártyák elterjedtsége például kiemelkedő – valóban szerencsés helyzetben vagyunk?

Igen, Magyarország nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedő piac ebben a tekintetben. Innovatívak a bankok, szeretnék minél jobban kiszolgálni az ügyfeleket. Sok esetben egy-egy új szolgáltatás bevezetése lehetővé teszi számukra, hogy megkülönböztessék magukat a piac többi szereplőjétől, a versenytársaktól.

A vállalkozásoknak mindenképp érdemes elgondolkodniuk azon, hogy a készpénzhasználatot csökkentsék, fizetéseiket elektronikus csatornákra vigyék át – ezzel valóban nagyon sokat lehet javítani az üzleti hatékonyságon.

Legfrissebb


Friss árfolyamok >>

Powered by SaxoBank

Hírlevél feliratkozás