Friss árfolyamok >>

Az évszázad üzlete: megvan, miért kell a Juventusnak a portugál szupersztár

2018. július 11. 14:30:00
Kedden robbant a hír, hogy a Real Madridtól a Juventushoz igazol Cristiano Ronaldo. A portugál médiasztár horribilis összegbe, 340 millió euróba kerül majd az olasz topklubnak. Megéri-e üzletileg ennyit áldozni egy 33 éves focistára? Hogyan hozhatja be az árát egy olyan spíler, aki már alighanem túl van a csúcson?

Ajánlatunk

EPA/ANDY RAIN
EPA/ANDY RAIN

„Az évszázad üzlete” – ezzel a címmel kommentálta a Corriere della Sera olasz napilap, hogy a Juventus megszerezte a kortárs futball egyik legjobb (és piaci szempontból is egyik legértékesebb) játékosát. Christiano Ronaldo a portugál, az angol és a spanyol bajnokság után a Serie A-ba igazolt, és négy évig erősíti majd a Zebrákat.

Napi 27 milliós gázsi 

A torinói csapatnak összesen 340 millió euróba (110 milliárd forintba) kerül a csatár: 100 millió euró az átigazolási díj – a goal.com szerint ez minden idők hatodik legdrágább transzferje –, 30 millió euró Ronaldo éves fizetése, és ugyanennyi az adó. Ez azt jelenti, hogy a portugál spíler átszámítva 27 millió forintot keres majd naponta.

Mindez első hallásra – és talán másodikra is – horribilis összegnek tűnik, főleg azt figyelembe véve, hogy Ronaldo már 33 éves, azaz focista szemmel nézve benne van a korban. Gyorsabb már biztosan nem lesz, lassanként kondija is romlani fog, tehát technikája egyre kevesebbet ér majd az erőtől duzzadó, ifjú izomkolosszusokkal szemben. Előbb-utóbb lebirkózzák, ledarálják, beszántják.

Az sem mellékes szempont, hogy Ronaldo klubszinten mindent megnyert, amit lehetett. Van öt Bajnokok Ligája győzelme, ugyanennyi Aranylabdája, és még tucatnyi hasonlóan értékes plecsnije, azaz most már inkább csak saját egója motiválhatja. (Ami nála persze korántsem utolsó szempont.) Mindezek ellenére könnyen lehet, hogy a Juventus jól jár majd vele – üzletileg és egyéb szempontból is.

Okos építkezés

A brit Guardian emlékeztet arra, hogy amikor az AC Milan tulaja, Silvio Berlusconi meg akarta szerezni Ronaldót, ő csak diplomatikusan annyit válaszolt: neki nem a Serie A a szíve csücske. Ez még a 2010-es évek elején volt: azóta nem csak Ronaldo változott, hanem az olasz foci is.

A Juventus, amelyet 2006-ban bundabotránya miatt az olasz másodosztályba száműztek, például újra felépítette magát: 2012-ben már bajnoki címet szerzett, és azt azóta sem engedte ki a kezéből, az elmúlt négy évben pedig kétszer a BL-döntőig is eljutott. Ehhez új üzleti terv is társult, amelynek részeként új, saját stadiont is építettek.

Ráadásul a brit lap szerint a klub eddig is jól igazolt, azaz meglátta az értéket azokban a játékosokban, akikről mások már lemondtak. Andrea Pirlót, Sami Khedirát, Dani Alvest ingyen, Carlos Tevezt mindössze kilencmillió euróért szerezték meg, Paul Pogba eladásán pedig 70 millió eurót kerestek. Akkor miért éppen Ronaldóval nyúlnának mellé?

A portugál sztár évi 30 millió eurós „fellépési díja” persze még így is soknak tűnhet ahhoz képest, hogy az eddigi legjobban fizetett Juventus-játékos, Gonzalo Higuaín ennek kevesebb mint felét tehette zsebre. A szupergázsi megterhelheti a klubot, amely tavaly veszteséget (mégha nem is túl nagyot) volt kénytelen elkönyvelni.

Médiasztárt igazoltak

Az üzlet azonban még így is megtérülhet. Egy ekkora „topmárka” megszerzésével ugyanis a Juventus bekerülhet abba a klubba, ahova mindig is vágyott, és egy szintre kerülhet Európa két topcsapatával, a Bajnokok Ligáját egy évtizede uraló Real Madriddal és Barcelonával.   

A Juventus jelenleg csupán a tizedik legnagyobb klub a világon a Deloitte rangsora szerint: bevételei egy harmaddal elmaradnak a spanyol és a katalán topcsapat, de még a Manchester United bevételeitől is. Ronaldo színre lépésével ez megváltozhat: a Juve részvényei már akkor szárnyalni kezdtek, amikor először röppentek fel hírek az érkezéséről. Olasz lapok szerint a klub piaci értéke 665 millió euróról 815 millióra emelkedett. A növekedés már önmagában több, mint az átigazolási díj.

Az olasz csapat vezetése nagyon jól tudja, hogy Ronaldo márkaértéke óriási, hiszen nem csak egy szimpla focistáról, hanem egy David Beckham szintű médiasztárról van szó. Róla szólnak a hírek, vele van tele a sajtó. A nevével mindent el lehet adni, az alsónadrágoktól kezdve a parfümökön át a focimezekig. És ez némi túlzással akkor is így lesz, ha már csak üldögél majd a kezdőkörben, és a haját zselézgeti. Amíg pályán van, ő lesz a főszereplő – és persze a klubja.

Legfrissebb


Friss árfolyamok >>

Powered by SaxoBank

Hírlevél feliratkozás