Teljes Privátbankár.hu

Kik használják majd a legjobb pénzügyi technológiát, ha kamatot sem tudunk számolni?

2017. december 6. 14:30:00
A fintech egyre több pénzügyi területet alakít át. A hagyományos pénzügyi intézmények csak előre menekülhetnek, de mi lesz a lakossággal, amelyik az alapvető, pénzzel kapcsolatos műveletek elvégzésére is képtelen sokszor? Az OTP Fáy András Alapítvány rendezvényén kiderült, hogy addig is edukálni kell, de azt is megtudhattuk, hogy mire harapnak majd rá az Y- Z- és Alfa-generációsok.

Ajánlatunk

Ha az év elején beteszel 100 000 forintot a bankba, nem nyúlsz hozzá, nincsenek díjak, a bank pedig 5 százalékos éves kamatot fizet a pénzedre, mennyi pénzed lesz a következő év első napján? Ha helyesen válaszoltál, gratulálunk! A lakosság 53 százalékába tartozol, akik képesek ezt az egyszerű számítást elvégezni.

Azt, hogy ilyen cudar a magyarok pénzügyi felkészültségének helyzete sokszor és sokan elmondták már. Ez az eredmény most éppen az OTP Bank öngondoskodási indexének idei mérése során bukott ki.

Azt nem mondanánk, hogy az állam és a piaci szereplők időben észbe kaptak, de már látni a lépéseket a pénzügyi elbutulás megakadályozására:

Hétfő este a pénzügyi edukáció egyik élharcos szervezete, az OTP Fáy András Alapítvány hívta össze  pénzügyi és fintech piacon érdekelt vezetőket és startup alapítókat azért, hogy kicsit jobban megismerjék a legfontosabb korcsoportok, az Y, Z és Alfa generáció pénzügyi magatartását és viszonyát a különböző technológiai fejlesztésekkel és fizetési módokkal. De kik is alkotják ezeket a csoportokat? Azok a 80-as évek után születettek, akik már az anyatejjel szívták magukba, hogyan kell mobiltelefont, internetet, tabletet és más technológiákat használni és könnyűszerrel használják fel a legújabb eszközöket a saját céljaik elérésére. Ők a mostani fiatalok.

A rendezvényen előadott

Abban minden előadó egyetértett, hogy a társadalomtudományok, de főleg a szociológia egyik legnagyobb baklövése, hogy pusztán egy változó, a kor alapján próbálnak meg társadalmi csoportokat jellemezni, leírni. Holott nagyon sokszor megdőltek már azok a tézisek, amelyek például az alábbi módon hangzanak: az Y-generáció startupoknál szeret dolgozni, imádja a csocsót és a céges babzsákot, az Y-generáció nem szeret irodában dolgozni, szabadon otthonról szereti a munkáját végezni, a sort bármivel folytathatjuk. Ezzel szemben az igazság az, hogy az Y-generációra vonatkozó egyetlen általános jellemző az, hogy ahányan vannak, annyifélék.

Éppen ezért nem is feltétlenül lehet az előadásokban elhangzó témákat rájuk húzni, ami érezhetően nem is sikerült egy-két előadónak, persze ennek ellenére minőségi információkkal lehettek gazdagabbak, akik a networking előtt beültek meghallgatni a prezentálókat.

Az idősebbek modernebbek?

Pintér Róbert, az eNet internetkutató kutatásvezetője például nagyon érdekes számokat hozott a az internetezők mobilhasználatát illetően.

A netezők 86 százaléka használt okostelefont 2017. ápriliságban, közülük

Az adat váltja a pénzt

Bálint Viktor a BnL Growth Partners vezetője szerint három olyan pénzügyi fejlesztési irány van, ami kapós lesz a fiataloknál is:

A Z-generációról megállapította:

Hány csillagos sofőr vagy?

Sota Szabolcs a Smartsuretech vezetője a biztosítási világ átalakulásáról, az Insuretech térnyeréséről beszélt.

A fiatalok életének szerves része a technológia, az azonnaliság és ennek megfelelően alakul a biztosítási piac is. Ebben a világban a bizalom már nem tapasztalat, hanem értékelés alapú. Míg régen kétszer is meggondoltuk, hogy beülünk-e az osztálytásunk vagy a szomszéd srác mellé egy fuvar erejéig, addig ma szó nélkül utazunk egy vadidegennel, mert 5 csillagot kapott a taxis appban, vagy az Uberben, és ugyanez a helyzet az Airbnb-vel és a szállásadókkal is.

Tudatosabb felhasználók a fiatalok, nekik már a biztosítás sem kell állandóan. Erre érzett rá a Tröv nevű startup is, amely egyelőre Ausztráliában és az Egyesült Királyságban érhető el. A készülékeinket (mobil, laptop) a telefonunkon keresztül biztosíthatjuk, de a lényeg, hogy csak akkor, amikor akarjuk. Otthon nincs veszélyben a készülékünk, de ha kitesszük a lábunk otthonról, máris történhet valami. Ebben az esetben csak be kell kapcsolnunk a biztosítást arra az időre, amíg a városban mozgunk, majd hazatérve kikapcsolhatjuk. Csak arra az időszakra fizetünk biztosítási díjat, ameddig a szolgáltatást használtuk.

Hasonló elven működik az autóbiztosító Metromile is: annyit fizetsz, amennyit mész az autóval. Egy kis eszköz telepítésével a biztosító kielemezheti, hogy milyen úton és mennyit mész, milyen sebességgel. Ebből személyre szabott, versenyképes árazást vezethet be. Sota Szabolcs megemlítette még a Lemonade lakásbiztosítását is vagy a Friendsurance közösség-alapú biztosítását, mint újító próbálkozások, de szerinte az igazán nagy kihívást a hagyományos biztosítókra a nagy techcégek jelentik. Az Amazon nemrég kezdte el hivatalosan is keresni a saját biztosítási alkuszait, így szinte biztos, hogy hamarosan megjelenik az egyik techóriás ezen a piacon. Sota szerint óriási előnyt jelent ezeknek a mamutvállalatoknak, hogy IoT-eszközeikkel az egész lakásunkat folyamatosan monitorozhatják, így a legpontosabb személyre szabott árazást tudják majd bevezetni.

Új világ

A fintech alapjaiban rendezi át a pénzügyi világot: míg korábban a mondás az volt, hogy a bankoknak kell félniük, mára kiderült, hogy senkinek nem kell tartania a megszűnéstől, versenyezni kell. Kihívások lesznek, fejleszteni, ötletelni kell. Amin sokat kell dolgozni, az a felhasználók tudatosságának fejlesztése. Az új szolgáltatásokat így is használni fogják a fiatalok, de az nem mindegy, hogy sikerül-e a lakosságnak egy egyszerű százalékszámítást elvégezni.

Legfrissebb


Powered by SaxoBank

Hírlevél feliratkozás