Friss árfolyamok >>

Jön a Facebook-adó, de nem lesz annyira kemény

2018. december 4. 12:27:00
A nagy techcégek forgalmát sújtó digitális, uniós adó helyett sokkal kisebb ambíciójú megoldást dobott be a közösbe Németország és Franciaország: a hirdetéseket adóztatnák csak meg. Ez nagy visszalépés - az eredeti tervre valószínűleg válaszlépésekkel reagált volna az USA, ettől tartva puhítottak inkább a korábbi koncepción.

Ajánlatunk

Elállt az EU-s digitális adó bevezetésének tervétől Franciaország és Németország, írja a Financial Times. A nagy techcégek éves forgalmára kivetendő sarc helyett a két ország jóval kisebb ambíciójú reformjavaslattal állt elő: a digitális hirdetési bevételeket adóztatnák csak meg, ráadásul úgy, hogy az alól valószínűleg az Amazon és az Apple is kivételt képeznének.

A lap betekintést nyert a törvénytervezetbe, melyet Párizs és Berlin kedden mutat be. Az előterjesztés koncepciója megegyezik a korábbi, nagyszabású EU-s digitális adó tervével, vagyis itt is három százalékos sarcot vetnének ki - csak már nem a nagy techcégek éves forgalmára, hanem csupán a digitális gazdaság által értékesített hirdetések bevételeire.

Az EU-s digitális adó francia-német verziójának hatálya alól ráadásul egy sor nagyvállalat is mentesülne, árulták el a lapnak uniós tisztviselők. Míg a Facebook és a Google biztosan adózna a reklámbevételek után, addig például az Amazon, az AirBnB és a Spotify valószínűleg nem. A tervezet szövege szerint a reklámbevételek francia-német-féle lefölözése lenne a "legkisebb közös nevező" az EU techadójában.

A felhigított, kompromisszumos megoldással szemben az eredeti digitális adó a 180 legnagyobb techcéget célozta volna meg, melyeknek mások mellett a felhasználói adatok értékesítése után is kellett volna pénzt utalniuk. A becslések szerint ezzel évi 5 milliárd eurót fizettek volna be az európai közösbe.

Megrettentek

Németország november elején kezdett el kifarolni az egységes, uniós techadó-tervezet mögül. Aggodalmukban több EU-tagállammal, főképp az északiakkal osztoztak, miszerint egy ilyen sarc az USA válaszlépéseit vonhatja maga után, hiszen a legtöbb nagy techvállalat, melyet a digitális adó érintene, amerikai hátterű. A Financial Timesnak nyilatkozó tisztviselők szerint az, hogy a franciákkal közös, új tervezetük csak a hirdetésbevételekre koncentrál, épp az északi tagállamok csitítása miatt alakult így, illetve azért, mert Németország maga is aggódott, hogy az eredeti techadó áttételesen a járműiparát is sújtotta volna.

Az uniós digitális adó ügyét az államszervezet még a 2019 májusi európai parlamenti választások előtt mindenképpen rendezni akarja. Erre ráerősített a francia-német tervezet is, mely szövege szerint az új terhet "késedelem nélkül és mindenképpen 2019 márciusa előtt" meg kell szavazni. Ehhez az összes EU-s kormány egyhangú beleegyezése kell. 2021-től lépne érvénybe, ha addig nem sikerülne megegyezni az OECD - még kidolgozás alatt álló - globális techadó-tervezetéről.

A francia-német tervezet nem tartalmaz becslést arra nézve, hogy az erősen szűkített adó mennyi bevételt jelentene éves szinten az EU-nak.

Mindeközben Nagy-Britannia saját digitális adót készül bevezetni, melyet a techcégek éves bevétele után szednének be.

Legfrissebb


Friss árfolyamok >>

Powered by SaxoBank

Hírlevél feliratkozás