Friss árfolyamok >>

Tankönyvpiac: nincs többé marketingháború - interjú

2014. május 13. 06:00:00 – Balla Györgyi
Egyebek közt ezzel indokolta a tankönyvellátásért felelős miniszteri biztos, hogy a tankönyvjegyzék mellé miért kellett egy szűkített lista is. Hegedüs István a Privátbankár.hu-nak adott interjúban azt mondta: fenekestül felforgatják a tankönyvellátást, és ebben az új rendszerben csak egy apró, átmeneti momentum az állami iskoláknak erősen ajánlott szűkített lista. De mi lesz ezután? Interjú.

Privátbankár.hu: Azon túl, hogy van egy hivatalos tankönyvjegyzék, miért kellett április elején még egy szűkített listát is küldeni az állami iskolákban tanító tanároknak? Nem tudtak eddig jól választani, vagy nem voltak elég jók a tankönyvek?

Hegedüs István
Hegedüs István

Hegedüs István, tankönyvellátásért felelős miniszteri biztos: Nem véletlenszerűen és váratlanul jelent meg a javasolt lista április 9-én, hanem 2013. december 17-én az Országgyűlés elfogadta a tankönyvellátásról szóló törvényt, amely egyértelműen úgy rendelkezik, hogy a tankönyvellátás kiemelt állami feladat. Kérdés, hogy ez miért alakult így. Az elmúlt évek során az állami költségvetés terhe évről évre nőtt, nagyjából 8,5 milliárd forintot költ az állam tankönyvtámogatásra évente, félmilliárddal lett több ez az összeg minden évben. Miközben folyamatosan emelkedett a tankönyvek ára, és eljutottunk oda, hogy a tankönyvjegyzékben, 2013-ban 5500 cím szerepelt. Az a furcsa helyzet állt tehát elő, hogy egyre nagyobb és egyre drágább lett a kínálat, az államnak is egyre többe került, mégis egyre nagyobb probléma lett a tankönyvellátás a minőséget és az ellátás biztonságát is tekintve. Ebben egy átmeneti, apró momentum a javasolt lista április 9-i megjelenése.

Privátbankár.hu: De mégis miért nem elég a tankönyvjegyzék? Miért kell még egy szűkített lista is?

H. I.: A javasolt listának az a lényege, hogy a Nemzeti alaptantervhez tartozó új tankönyveket egyenlő minőségben biztosítsa bármelyik iskola számára. A tankönyvjegyzék legnagyobb részét adó könyvek körét a javasolt lista egyáltalán nem is érinti. A javasolt lista leginkább a NAT kötelező tantárgyaira fókuszál.

Privátbankár.hu: Kik állították össze ezt a listát?

H. I.: A neveket nem szeretném felsorolni, 18 szakember vett részt ennek a listának az összeállításában. Olyanok, akik egyébként az engedélyezési eljárásban, a kerettantervek készítésében is részt vettek korábban. Vannak közöttük néhányan olyanok, akik ma is gyakorló pedagógusok.

Privátbankár.hu: Milyen szempontok alapján kerültek fel a könyvek a listára?

H. I.: Elsősorban szakmai szempontok alapján, azt nézték, mennyire voltak kedveltek, milyen példányszámban keltek. Eleve olyan tankönyvek kerülhettek fel a listára, amelyek sikeresen átestek a minden tankönyvre egyformán vonatkozó akkreditációs eljáráson.

Privátbankár.hu: Hogyan fordulhatott az elő, hogy a listán szereplő könyvek nagy részét két kiadó adja ki?

H. I.: Nézzük egyenként ezeket a kiadókat. Az első, a Nemzedékek Tudása Kiadó, 1300 címe szerepel a tankönyvjegyzékben a 4100-ból. Ez azt jelenti, hogy lehetetlen kihagyni, nincs még egy ilyen kiadó, amelyiknek ilyen széles a kínálata. Ezek zöme olyan kicsi példányszámú tankönyv, amelyet egyetlen piaci szereplő sem volt hajlandó fejleszteni az elmúlt évtizedek alatt, hiszen itt nincs profit. A másik kiadó, az Apáczai, összességében a harmadik leggyakrabban rendelt kiadó. Általános iskolában a leggyakrabban rendelték a könyveit: az első 10 legtöbb példányszámú könyvből 9 apáczais. Ha az apáczaist nem tennénk bele ebbe a csomagba, azt mivel védenénk meg?! Azzal, hogy van helyette egy olyan kiadó, amelyik a 10. helyet foglalta el? A felháborodás még nagyobb lenne.

Privátbankár.hu: Már most is elég nagy. A pedagógusok attól tartanak, hogy sérül a szabad tankönyvválasztás, nem tudják, hogy milyen kísérleti tankönyvet kapnak majd a kezükbe.

H. I.: Válasszuk ketté ezt a kérdést. Arra, hogy sérül a tankönyvválasztás szabadsága, azt mondom, az elmúlt években a kiadók az iskolákat a tankönyvellátással kapcsolatos marketingháború színtereivé tették, ezzel minden szülő és pedagógus egyetértett. Bármikor bármilyen csomagot választott egy iskola egy osztálya, ott nem volt szabad választás, azt mondták, rendeljenek egy matematika könyvet és kapnak mellé egy ének-zene könyvet ajándékba - ez egy jellemző árukapcsolás volt 2013-ban. Még csúnyább az árukapcsolás, amikor osztálynyi könyvet kell úgy rendelni, hogy „ha ezt a 6 címet választod, akkor ezt a 4-et ingyen kapod”. Mi ebben a szabad választás?

Privátbankár.hu: A matematika könyv.

H. I.: Igen, ez az én értékítéletem szerint nem szabad tankönyvválasztás. Egyszerű döntés annak érdekében, hogy a matek és az ének könyv együtt olcsó legyen, férjek bele a rendelési keretbe.

Privátbankár.hu: És mennyivel jobb az, amit Önök kitaláltak?

H. I.: A javasolt lista csak egyetlen évre szól. Ami most az állami iskoláknál szokatlan, másoknál nem az.

Privátbankár.hu: És mi lesz egy év múlva? Nem lesz több szűkített lista?

H. I.: Pontosítok: a tankönyvek akkreditációja mindig egy meghatározott időszakra szól, ez legfeljebb 5 év lehet. Tehát szép lassan a kihullanak majd a jegyzékből azok a könyvek, amelyeket nem új NAT-hoz akkreditáltak.

Privátbankár.hu: És a végén kiderül, hogy marad a szűkített lista?

H. I.: Marad egy szűkebb tankönyvjegyzék. Nehéz megbecsülni, de mondjuk, két év múlva a jelenleginél 20 százalékkal rövidebb lenne a lista. Ez azt jelenti, hogy 3400 kiadvány szerepelne rajta. A kiadók, amelyek 15 ezer példányszámban még láttak lehetőséget, ötezerben már nem, nyilvánvalóan szűkíteni fogják a kínálatot, és a tankönyvcsaládok számossága is csökkenni fog.

Privátbankár.hu: Nem arról van itt szó, hogy ezt a két kiadót kell helyzetbe hozni, hiszen mindkettő az államé?

H. I.: Fordított a logika. Azért vásároltuk meg ezt a két kiadót, mert valamilyen stratégiai helyet foglaltak el a tankönyvpiacon. Nem olyan kiadót akartunk vásárolni, amelyiknek van 3 könyve és értékesít belőle 100 ezer darabot. Ez a két kiadó adja a tankönyvjegyzék címeinek kb. 40 százalékát, a darabszámnak pedig több mint a felét.

Privátbankár.hu: Akkor nem arról van szó, hogy az általános iskolában, felmenő rendszerben ingyenessé tett tankönyv túlzottan megterheli a költségvetést, ezért kell spórolni?

H. I.: A költségvetés 2013-ban 8,5 milliárdot költött tankönyvre. Ha tegyük fel, bármilyen okból ez a költségvetési teher duplázódna, akkor sem lehetetlenülne el a büdzsé. Itt nem olyan számok vannak, amelyek miatt még ez a pici Magyarország is a kardjába dőlne. A helyzet nonszensz: a költségvetés finanszírozza az ellátást, amely mégis bizonytalan, az iskoláknak pedig anyagi kérdés, hogyan döntsenek a tankönyvekről, miközben kizárólag szakmai kérdés kellene, hogy legyen.

Privátbankár.hu: Az Ön helyében óvatos lennék az ellátás bizonytalanságával, mert a kísérleti tankönyveket még írják. Könnyen előállhat ismét az a helyzet, hogy a diákok hamarabb kapnak bizonyítványt, mint tankönyvet.

H. I.: Tavaly írtak új kísérleti tankönyvet?

Privátbankár.hu: Nem, de lett új NAT, a kiadók nem győzték a könyveket ehhez igazítani.

H. I.: 2012-ben lett új NAT, és 2013 szeptemberében lett tankönyvellátási mizéria. Nemcsak azokkal a könyvekkel volt gond, amelyeket az új NAT-ra kellett fejleszteni.

Privátbankár.hu: És most mi a garancia arra, hogy ez nem fordul elő újra?

H. I.: Most a felelősség és a feladat is egy helyen van, az államnál. Ha teljesen állami finanszírozás nélküli lenne a tankönyvellátás, akkor az állam mondhatná, forduljanak ahhoz, akitől rendelték a könyvet, vagy, ahhoz, aki kiadja. De ezt nem teheti, mert az iskola az oktatási rendszer része, ha ott a tankönyvvel gond van, mindig az állam áll a sor végén. A kísérleti tankönyveknél befolyásolhatjuk az előállítást is: míg korábban egy kis példányszámú tankönyvnél mondhatta azt a kiadó, hogy ez neki nem éri meg, nem szállítja, most halálbiztos, hogy a kísérleti tankönyvek szeptember 1-jén az iskolákban lesznek. Az április 30-án zárult tankönyvrendelés alapján látszik, hogy az állam a tankönyvek kétharmad részét fogja adni.

Privátbankár.hu: Miért kellenek ezek a kísérleti tankönyvek?

H. I.: Hogy jobbak legyenek, mint a jelenlegi tankönyvek.

Privátbankár.hu: Kik írják ezeket a könyveket?

H. I: Ha az OFI (Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet – szerk.) honlapján megnézi a szerzőlistát, könyvenként láthatja.

Privátbankár.hu: Egyeztetnek munka közben a szakmával?

H. I.: Persze. Az elmúlt 20 évben nem fejlesztettek ennyi részvevővel tankönyvet, mint amennyien a következő 2 évben alakítják ezeknek a könyveknek a tartalmát.

Privátbankár.hu: Azért kérdezem, mert az internet tele van viccesebbnél viccesebb idézetekkel. Például az szerepel az egyik ilyen kísérleti tankönyben, hogy a Hold, amivel „28 naponta az történik, mint a lányokkal”, a másikban meg az, hogy a szatírok azok, „akik éjjel az erdőben szaladgálnak és nőkre fáj a foguk”.

H. I.: Igen, ez volt az első kézirat anyaga, ez került ki. Megnéztem a kísérleti tankönyveknek az első leckéit, nem egyeznek meg azokkal a kéziratokkal, amelyekből ezek a részletek megjelentek az interneten. Megjegyzem, hogy a mitológia egyébként jellemzően tartalmaz a mai szemnek furcsa, érdekes körülményeket, megfogalmazásokat.

Privátbankár.hu: Arról a négy oldalról beszél, amit eddig látni lehetett?

H. I.: Igen, arról.

Privátbankár.hu: Ezeket a tankönyveket is április végégi kell megrendelniük a tanároknak?

H. I.: A tanárok a fejlesztési programban való részvételre mondanak igent, vállalják, hogy véleményükkel befolyásolják a végleges tankönyvet.

Privátbankár.hu: Hogyan, amikor csak egy fejezetet láttak? Becsukják a szemüket és ráböknek egyre?

H. I.: Nem a könyvet rendelik meg, hanem egy kísérleti programba regisztrálnak, részt vesznek egy továbbképzésen. A szerzők, a szerkesztők mondják majd el, hogy az új könyv miért jó, hogyan kell használni stb.

Ezek a tankönyvek tartalmukban már az új generációhoz próbálnak alkalmazkodni. Szellősebbek, jobban tördeltek, kevesebb ismeretet próbálnak átadni, mint a jelenlegi tankönyvek.

Privátbankár.hu: Azt mondja, legyen jobb a minőség, de a minőségbiztosítás eddig is állami feladat volt, az állam döntött arról, hogy mi lehet tankönyv és mi nem. Hogy figyeltek akkor eddig oda?

H. I.: Az állam ezt a feladatát független, külső szakértőkön keresztül gyakorolta. Három szakértőt kért föl minden egyes kérvény benyújtásakor. Egy állami intézmény szervezi tehát az akkreditációt, de az igent vagy éppen a nemet három független szakértő mondja ki.

Privátbankár.hu: Mi a fontosabb az új rendszerben, az, hogy olcsóbbak legyenek a tankönyvek, vagy az, hogy a minőségük legyen jobb?

H. I.: A minőség és az egyenlő hozzáférés lehetősége az elsődleges. Az a lényeg, hogy a 2012-es Nemzeti alaptantervben megfogalmazott ismeretanyag törzsrésze Máriapócsra és Budapesten az Áldás utcába is egyformán jusson el.

Privátbankár.hu: Nem is a törzsanyaggal van baj, a gyerekek különbözőek. Hogyan lehetne ugyanaz a tankönyv jó Máriapócson, mint az Áldás utcában?

H. I.: Már ma is nagy a  különbség: Máriapócson a drága tankönyv megrendelése problémát okoz sok családnak, miközben az Áldás utcában, a tankönyvek helyett beemelték a tabletet az oktatásba. Mi azt szeretnénk, hogy a digitális és egyéb eszközök ellátottsága ne csak az Áldás utcában, hanem Máriapócson is javuljon. Ehhez kell egy ütemterv, ennek része az, hogy amikor az állam azt mondja, felelősséget vállal a tankönyvellátásban, akkor abban az is benne van, hogy bizonyos évfolyamokon lesznek olyan tantárgyak, ahol a tankönyv háttérbe szorul a digitális hordozó javára. Határozott kormányzati szándék, hogy közelítsük egymáshoz az iskolákat. Ebben a szereposztásban az Áldás utca legyen innovatív, gyakoroljon hatást az oktatás egészére, a rendszer pedig húzza felfelé a szerényebb adottsággal rendelkező iskolákat.

Privátbankár.hu: Egyforma tankönyvekkel?

H. I.: Egyforma törzstartalmú tankönyvekkel.

Privátbankár.hu: Az egyformaság mióta jelent esélyegyenlőséget?

H. I.: A kormányzat törekvése az, hogy a törzsanyag egyenlő minőségben, megfizethető áron jusson el Magyarország minden iskolájába.

Privátbankár.hu: Függetlenül attól, hogy melyik gyerek milyen módszertant, fejlesztést, tanítást igényel?

H. I.: A differenciált oktatásnak vannak más eszközei is, nemcsak a tankönyvek. A tankönyveken belüli differenciálás lehetősége – a dolog természeténél fogva – korlátozott: sem a terjedelmet nem lehet végtelenül növelni, sem a példányszámot csökkenteni. Nagyon sok differenciálásra lehetőséget adó tankönyv van a tankönyvjegyzéken, de a legtöbb pedagógus talál más eszközt is a felzárkóztatásra vagy a tehetséggondozásra.

Privátbankár.hu: Mi történik, ha valaki nem erről a szűkített listáról rendel? El lehet egyáltalán ettől térni?

H. I.: Az iskoláknak a tankönyvek rendeléséhez a fenntartó egyetértését is be kell gyűjteni. Mivel a fenntartó fizet, fontos, hogy lássa, az oktatási intézmények mit és mennyiért rendelnek. Ehhez adnak egy listát, és azt mondják, ebből kell választani ahhoz, hogy én az egyetértésemet megadjam.

Privátbankár.hu: Magyarul nem lehet eltérni a listától.

H. I.: Az állami fenntartású intézményekben a javasolt listától azoknál a tantárgyaknál, amelyeket érint, nem lehet eltérni. Ez világos, ezért ez egy „erősen” javasolt lista.

Privátbankár.hu: Továbbra is azt mondja, hogy szabad a tankönyvválasztás?

H. I.: A szabadság itt a fenntartó jóváhagyásával megvalósuló szabadságot jelenti.

Privátbankár.hu: Ne haragudjon, nem értem. Milyen szabadság az, ami csak egy irányba mutat?

H. I.: Itt a szabadság nem jelentheti azt, és az elmúlt 30 év során sem jelentette azt, hogy minden tanár olyan könyvet választ a saját osztályába tankönyvként, amilyet akar. Erről szó sincs. Az Ön által megélt szabadságnak az alábbi korlátai voltak, illetve vannak: van kerettanterv, van iskolai tanterv, van pénzügyi korlát, van kiadói árukapcsolás, van tankönyvjegyzék, van ellátási biztonság, a tanárnak ennek megfelelően kell tankönyvet ajánlania a szülőknek, akik szintén befolyásolhatják a döntést. A cél éppen az, hogy ezeknek a korlátoknak a száma csökkenjen.

Privátbankár.hu: Ezzel azt mondja, hiába volt benne eddig is a köznevelési törvényben a szabad tankönyvválasztás, mégsem valósult meg? Nincs is miről beszélni?

H. I.: Én azt állítom, - és kérem, elsőre ne nevessen, „csak másodikra” -, hogy sokkal nagyobb szabadság valósul meg azzal, hogy a pedagógus a tankönyvcsomagot soronként tudja összerakni. A választás szabadságát sokkal jobban szolgálja az, ha a csomagnak van 18 sora, és soronként bármelyik könyv választható.

Privátbankár.hu: Ahhoz mit szól, hogy a Mozaik Kiadó perli az államot? Meglepte Önöket?

H. I.: Nem. Én a Mozaikkal nagyon sokszor találkoztam, nincs újdonság ebben a kérdésben.

Privátbankár.hu: Ha nem lepődtek meg, akkor azzal is kalkuláltak, hogy adott esetben a Mozaik pert nyerhet az állam ellen?

H. I.: Nem, mi azt kalkuláljuk, hogy nem nyer pert. Az egyéves előkészítő munka során többször is deklarálta az állam, hogy a tankönyvellátás állami feladat.

Privátbankár.hu: Két nap alatt fogadták el az új törvényt.

H. I.: Ez igaz, de a tankönyvpiac szereplői, ideértem a kiadókat is, többször is értesültek az előkészületekről. Hogy készültek-e rá, vagy sem, az teljesen más kérdés. A meglepetés nekik csak az volt, hogy decemberben átment a törvény. Az kétségtelen, hogy a döntéshozatali folyamat gyors volt. Még egyszer mondom, a döntést megelőző egy évben már mindenki tudta, hogy nagyjából milyen tartalommal születik majd meg a törvény, ez nem az utolsó pillanatban derült ki.

Privátbankár.hu: Ez ellentmond annak, amit korábban mondott, hogy nem lepte meg a Mozaik pere. Ha tudta a kiadó, hogy mire kell készülnie, most miért perel?

H. I.: Ezt elsősorban tőlük kell megkérdezni. Szerintem értelmetlen perelni, el kell fogadni, hogy a tankönyvellátás állami feladat. A megbeszéléseinken nyilvánvaló volt, hogy a Mozaik ezzel a helyzettel nem békül ki, nem ért egyet sem a jogszabályokkal, sem a változásokkal. Szóvá is tette, hogy bíróságra fog menni. Állunk elébe! Van egy kiadó, amelyik 2013-ban 7, 2014-ben 9 százalékát kínálja a teljes tankönyv kínálatnak, nem lehet az ő jogi vagy közgazdasági véleményére alapozni a teljes állami tankönyvellátást. A tankönyvellátás korábbi években kialakult rendszere elégedetlenné tette a szülők, pedagógusok, fenntartók nagy többségét. Változtatunk.

Legfrissebb


Friss árfolyamok >>

Powered by SaxoBank

Hírlevél feliratkozás